e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. | тел.: +38‎0 48 770 30 33; +380 68 735 22 67; +380 50 683 38 89

Викуп земельної ділянки

Викуп земельної ділянки України із земель державної або комунальної власності – це так звана платна приватизація земельної ділянки.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної та комунальної власності для потреб, визначених цим кодексом, проводиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Правом викупу можкть скористатися як юридичні так і фізичні особи. Законодавець не обмежує розміри ділянки, що викуповується.

Викуп земельної ділянки є винятком із загального правила продажу землі на конкурсній основі і можливий тільки в наступних, встановлених Земельним кодексом України, випадках, а саме якщо:

  • Ви є власником нерухомості, розташованої на даній земельній ділянці;
  • Ви маєте намір викупити (понад норму, яка приватизується безкоштовно) земельну ділянку для ведення фермерського або особистого підсобного господарства, яка знаходиться у Вас в користуванні (на підставі державного акта на право постійного землекористування або договору оренди).

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні та міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч. 2 ст. 128 ЗКУ громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Отже, відповідно до вищевикладеного, для того щоб викупити земельну ділянку особа повинна:
1. Звернутися з заявою (клопотанням) про викуп земельної ділянки до сільської, селищної, міської ради.
До заяви додаються наступні документи:

  • Документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
  • Копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.

Через місяць рада виносить своє рішення:

  • Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та / або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки;
  • Рішення про відмову в продажу земельної ділянки із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Відповідно до ч. 10 ст. 128 ЗКУ рішення про відмову може бути оскаржено в суді.

2. Після отримання позитивного рішення необхідно звернутися до ліцензованої землевпорядної проектної організації для замовлення землевпорядної документації.

3. Після розробки зазначеної землевпорядної документації обов'язково необхідно узгодити її у Держземагентстві. Тільки після погодження землевпорядної документації відбувається державна реєстрація земельної ділянки.

4. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування Державним кадастровим реєстратором територіального органу Держземагентства України.
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

  • заяву про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22 Постанови КМУ від 17.10.2012 р. Про порядок ведення Державного земельного кадастру);
  • оригінал погодженої відповідно з законодавством документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі , коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації);
  • електронний документ;
  • документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки ( крім випадку, передбаченого в абзаці четвертому пункту 86 Порядку, коли вказується реєстраційний номер попередньої заяви або подається її копія .

5. Протягом 14 днів реєстратор перевіряє відповідну заяву.

6. За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:

  • здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:
  • приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки у відповідності з пунктом 70 , 73 , 77-85 Порядку у разі:
    • Невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам законодавства ;
    • Розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати , іншої земельної ділянки або її частини ;
    • Розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
    • Подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

7. За результатами державної реєстрації земельної ділянки видається Витяг (Витяг) з державного земельного кадастру.

8. Потім, для реєстрації права власності на земельну ділянку необхідно звернутися в Реєстраційну службу з такими документами:

  • заяву про державну реєстрацію права на нерухоме майно (земельну ділянку);
  • витяг з Державного земельного кадастру;
  • оригінал або завірена копія рішення про затвердження землевпорядної документації;
  • оплата державного мита.

9. За результатами такої реєстрації видається свідоцтво про право власності на нерухоме майно.

Юрист ЮК «Хільман і Партнери»
Катерина Худенко