e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. | тел.: +38‎0 68 735 22 67

ПО КРОКАХ: ЯК СТАТИ ПРИВАТНИМ ПІДПРИЄМЦЕМ

ПО КРОКАХ: ЯК СТАТИ ПРИВАТНИМ ПІДПРИЄМЦЕМВи вирішили зайнятися власним бізнесом і стати приватним підприємцем? У цій статті ми розповімо всі тонкощі реєстрації, плюси і мінуси такої форми ведення підприємницької діяльності, а також допоможемо у виборі системи оподаткування.

Для молодого бізнесу найдоцільніше зареєструватися в якості фізичної особи-підприємця (ФОП). Це найбільш доступна форма ведення підприємницької діяльності. Вона проста в організації, веденні бухгалтерського і податкового обліку, звітності, і в можливостях використання найманої праці.

Але перед тим, як приступити до оформлення ФОП, давайте зважимо всі юридичні «за» і «проти».

Ризик чи користь?

Безсумнівно, у такій форми ведення підприємницької діяльності є свої плюси: відсутність статутного капіталу, як у юридичних осіб; можливість отримувати від клієнтів готівку без ліміту, без касового апарату при певних умовах (у разі обрання загальної системи оподаткування); можливість застосування спрощеної системи оподаткування; робота без відкриття банківського рахунку та печатки; одноосібне прийняття рішень, без оглядки на думку засновників. ФОП підходить тим підприємцям, які хочуть вести бізнес самостійно, звівши документацію до мінімуму.

Але варто звернути увагу на те, що ФОП може бути зареєстрований тільки за місцем своєї реєстрації (прописки) за паспортом. І що ще важливо - підприємець несе відповідальність за зобов'язаннями всім своїм особистим майном (крім того, на яке не може бути звернено стягнення), а ліквідація ФОП не звільняє громадянина від такої відповідальності.

Тому, незалежно від того, чи використовувалося майно боржника для підприємницької діяльності або ні, за рішенням суду стягнення може бути звернено на все, чим володіє підприємець. Перелік винятків, міститься в додатку до Закону України «Про виконавче провадження» від 21.04.1999 № 606-XIV, також виключенням є різні види соціальної допомоги.

Державна реєстрація фізичної особи-підприємця займає не більше 24 годин з моменту подачі документів, але перед тим як до неї приступити, слід визначити види діяльності, якими ви плануєте займатися.

Перепони

У законодавстві є чіткий перелік видів діяльності, який заборонений приватним підприємцям, він вказаний в статті 4 Закону України "Про підприємництво" від 07.02.1991 № 698-XII.

Також законодавчо обмежено коло осіб, яким заборонено суміщати свою діяльність з підприємництвом. Це окремі категорії державних службовців (включаючи військовослужбовців, які перебувають на дійсній службі), працівники органів прокуратури, СБУ, МВС, судів та інших урядових органів, а також особи, яким здійснювати певні види діяльності заборонено рішенням суду.

І останнє обмеження – вік. Особа у віці від 16 до 18 років не може зареєструвати СПД без нотаріально завіреної згоди батьків (усиновителів, опікуна або органу опіки та піклування).

Про реєстрацію

Вирішивши стати приватним підприємцем, важливо чітко розуміти масштаб ресурсів, якими ви можете оперувати у власному бізнесі: особисті навички, фінанси, устаткування, інструменти, приміщення, земельна ділянка тощо Потрібно чітко розуміти, чи будете ви працювати самостійно, або будуть потрібні наймані працівники.

Все ретельно продумавши можна переходити до реєстрації ФОП і вибирати систему оподаткування.

Пам'ятайте також, що приватний підприємець, на відміну від юридичних осіб, не може вибирати назву свого бізнесу, він повинен іменуватися по своєму прізвищу: наприклад, ФОП Петров А. А.

Порядок реєстрації досить простий і регламентований законом №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фиических осіб-підприємців та громадських формувань», який передбачає порядок державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Згідно з новою редакцією документа, чинної з 1 січня 2016 р., звернутися тепер можна не тільки до держреєстраторів при органах місцевого самоврядування, але також і до нотаріусів по всій країні. При цьому важливо не забувати, що реєстрація ФОП все одно прив'язана до місця прописки фізичної особи.

Також документи можна подати:

  • поштою, попередньо запевнивши особистий підпис у нотаріуса;
  • на електронний портал, оформивши електронний цифровий підпис;
  • через уповноважену особу за наявності нотаріально завіреної довіреності.

Сама реєстрація була сильно спрощена, для її здійснення вам знадобиться:

  • Заява встановленої форми;
  • Паспорт (нотаріально посвідчена згода батьків, для осіб від 16 до 18 років; нотаріально завірена довіреність для уповноваженої особи).

Іноземці та особи без громадянства замість паспорта повинні пред'явити: паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання. Згідно ст. 15 Закону № 755 документи повинні бути викладені українською мовою.

У заяві зазначаються такі відомості: прізвище, ім'я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний код), місце проживання (прописки), види діяльності, реквізити для зв'язку. Паспортні дані вказують тільки громадяни, які відмовилися від присвоєння ідентифікаційного коду.

Вибираємо оподаткування

Реєстрацію платника єдиного податку та платника ПДВ, також спростили. Ви можете подати відповідну заяву державному реєстратору одночасно з документами для реєстрації ФОП, щоб потім окремо не подавати їх органам Державної фіскальної служби.

Фізична особа-підприємець може працювати за загальною системою оподаткування або за спрощеною системою (єдиний податок). Але якщо ваш оборот за рік перевищить 1 млн. грн. і ви знаходитесь на загальній системі оподаткування, вам доведеться стати платником ПДВ.

Податки сплачуються із суми чистого доходу, який визначається різницею між виручкою і витратами. При цьому затрати необхідно підтверджувати відповідними документами і вони повинні бути безпосередньо пов'язані з отриманими доходами приватного підприємця.

На першому етапі важливо визначитися з найбільш вигідною системою оподаткування для вашого виду діяльності. Підприємці-початківці найчастіше обирають спрощену систему, тобто єдиний податок. Його безперечною перевагою є простота обліку і звітності, що дозволяє звести до мінімуму ризик штрафних санкцій і помилки при адмініструванні податків.

Реєстрація підприємницької діяльності проходить в мінімальні терміни, на розгляд документів відведено 24 години (крім вихідних і святкових днів), при цьому адміністративний збір за державну реєстрацію відсутній. Автоматично проходить взяття на облік в органах статистики, Державної фіскальної служби як платника податків та єдиного соціального внеску.

Як ми вже говорили вище, печатка та відкриття рахунку в банку не є обов'язковою умовою для здійснення підприємницької діяльності фізичної особи, але ми все ж рекомендуємо вам обзавестися власною печаткою та банківським рахунком. Перше додасть солідності перед контрагентами (до того ж дозвіл на печатку не потрібний), а друге дасть можливість працювати за безготівковим розрахунком.